Laura Torres
Uncovering archive 2020 - Goethe auf Mallorca - Goethe-Institut
Durant la residència de recerca, la meva intenció ha estat buscar connexions entre alguns dels conceptes clau de l'obra i metodologia d'Harun Farocki i la producció d'imatges de promoció turística de l'illa. Durant el procés, he anat redescobrint petits relats, testimonis d'un imaginari construït sobre la base de superposicions que poc tenen a veure amb la realitat quotidiana; camells passejant per la platja de s'Arenal, altres animals exòtics passant per autòctons, postals presentant una Mallorca amb una estètica molt similar a la d'un mapa del tresor o ceràmiques extremenyes venudes com a objectes de producció local, per esmentar-ne algunes.
Tals imatges, que han viatjat avui dia arreu del món, tracten d'establir un diàleg amb allò que queda anul·lat en la construcció del clixé de l'Illa: les imatges que queden fora del relat. D'aquesta manera, a través d'una constel·lació de fotografies seleccionades, aquesta primera aproximació pretén també visibilitzar els jocs de poder que sorgeixen de l'elaboració d'aquest imaginari que sembla mantenir, d'altra banda, una certa vigència. Tornar de nou a les imatges i parar-nos en elles un instant per a preguntar-nos amb quina intenció, per què i sota quins marcs ideològics van ser produïdes.
Tals imatges, que han viatjat avui dia arreu del món, tracten d'establir un diàleg amb allò que queda anul·lat en la construcció del clixé de l'Illa: les imatges que queden fora del relat. D'aquesta manera, a través d'una constel·lació de fotografies seleccionades, aquesta primera aproximació pretén també visibilitzar els jocs de poder que sorgeixen de l'elaboració d'aquest imaginari que sembla mantenir, d'altra banda, una certa vigència. Tornar de nou a les imatges i parar-nos en elles un instant per a preguntar-nos amb quina intenció, per què i sota quins marcs ideològics van ser produïdes.